Selasa, 7 Jun 2016

Cerita dalam lukisan kanak-kanak




Persekitaran tempat tinggal mempengaruhi kanak-kanak. Setiap kanak-kanak belajar daripada persekitaran dan pengalaman yang hampir dengan mereka. Nilai masyarakatnya menjadi sebahagian daripada cara dan sikap mereka pada seni menampakkan imej yang menjadi ekspresi individu sama ada dalam keadaan riang atau sedih.

          Tahap perkembangan kanak-kanak sentiasa terkawal dan mereka tidak pandai menipu walaupun dalam karya seni. Di sini jelaslah menunjukkan yang seni adalah jambatan yang menghubungkan kanak-kanak dengan masyarakat dan persekitaran.

          Kebanyakan tema dalam pengajaran pendidikan seni berkaitan dengan kaum dan etnik dalam sesebuah negara (Bali, Indonesia, dan Jahut, Malaysia). Setiap kanak-kanak belajar daripada persekitaran dan pengalaman yang hampir dengan mereka, sama ada mereka tinggal di kawasan bandar, pinggir bandar mahupun kawasan pedalaman.

         Kanak-kanak yang normal sering belajar daripada pengalaman mengenai kehidupan dalam masyarakatnya. Apabila mereka tinggal dalam suasana yang aman dan damai, mereka berkarya dengan emosi yang tenang dan tanpa pemberontakkan dalam diri.

Sumber : http://padiputeh.blogspot.my/2011/10/dunia-si-kanak-kanak-palestin.html
 Lukisan kebanyakan kanak-kanak Malaysia

         Begitu juga apabila mereka tinggal di tempat yang berlakunya peperangan ataupun adanya ancaman, maka kanak-kanak itu berkarya mengenai darah, kematian, senapang dan kesengsaraan hidup.

Sumber : http://padiputeh.blogspot.my/2011/10/dunia-si-kanak-kanak-palestin.html

Sumber : http://padiputeh.blogspot.my/2011/10/dunia-si-kanak-kanak-palestin.html
 Contoh gambar kanak-kanak yang berada di Palestin


Rujukan :
http://www.slideshare.net/malBGN38/kajian-dan-analisis-lukisan-kanak-kanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan